MY BUBBLE BLUE

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie First Birthday tickers

Followers

Wednesday, June 23, 2010

sakit sengugut


pic kredit from cik google
eeerrrmmm...
normal aku cerita kn psl kes ni sbb setiap manusia yg bergelar wanita akn mengalami sakit sengugut,,xkira la sengugut biase or sengugut teruk..

sama mcm aku gk..kdng2 aku kene yg biase2 jer & kdng2 sgt teruk smpaikn mkn panadol 2 biji masih xleh kurangkn sakit.. lm kata len tiap2 buln 2 mmg cnfm aku sakit.. kene standby panadol kot2 rs xthn trus aku telan.. tebaring jer.. ikhtiar supaya tido..sbb bila bgun sakit 2 dh kurang ckit.. kt opis lau kene mmg aku blik rmh..aahhh xthn beb.. sgt xthn.. menunggeng2 aku sakit..perut rasa macam ditarik2 dari dalam.. rasa macam rahim tu diperah2 aje.. kaki pun sejuk sakan.

ader org ckp lps kawin sakit 2 akn hilang..ahhh..xbetul2..aku tnya kwn2 aku yg dh kawin dia ckp sama jer wes.. aku dh amlkn minum air suam ms period 2.. tp ms first day sgt merana la wes,xbekesan... lau sakit kt rmh leh ngada2 ngn mak.. mak bakar tungku letak kat perot.. cara 2 pom leh thn gk.. eerrmmm.. ade gk org cite smpai muntah2..eerrr.. aku xda lg smpai cm2.. paling tidak pom aku tebaring menungeng2 jer.. lps mkn panadol & tdo sakit 2 dh kurang..

senggugut ni disebabkan darah kuar tak teratur.. errmmm..yer ker.. cmner nk tau dia teratur ker x..? sbb pakai pad kn..kn.. tp mgkin betul gk sbb kita leh rs ms darah 2 kua..

kurangkan makan ais...utk elak senggugut...amalkan banyak minum air suam..hah!..betul betul.. tp ader gk yg mmg kurang minum ais tp still kene sengugup..

lps period lak mslh len timbul..aku kene serangan sakit kpl thn sgt2.. eeiii.. sbb darah xbyk kua kot..jd keseimbagan tenaga lm badan aku kurang jd mkn ms nk kembali normal..

statement ni aku amik dr 1 room chat: senggugut adalah tanda awal penyakit kanser..percaya atau tidak, sy dan tanya kt doc pakar sakit puan..sakit cm keputihan, kekuningan, kegatalan kt tmpt tu adalah tanda awal atau simpton kearah kanser yg kronik seprti kanser payudara,serviks,pangkal rahim,fibroid,sist,endometresis dan lain2..
errrrkkk.. betul ker..?

pe2 pom cara n sbb kita kene terima setiap penyakit yg dtg 2 ade lah sbb thn syg kn kita..spy kita xlupa pdnya..

peachhh!!!


2 comments:

Airin said...

memang sakit...tengok pada keadaan shidahla..Masa kt SL dlu, tiap bulan mesti ada meja sebelah k.arin tu kosong..klu x 1 hari,2 hari.. Alhamdulillah, k.arin x prnh kene sengugut..sakit perut biasa tu pernahla..kalu sampai tahap kene kanser tu mmg dasyat jugak la sengugut ni...minta dijauhkanla..

shidah said...

kak erin : tau xper.. ms kt SL dulu kak erin tau la bila sy period kn..heheh..mesti xda kt sebelah g menunggeng mane2..kehkehkeh.. tp skrg dh kurang ckit sakit..xcm dulu smpai seharian xbgun.. sy amlkn mkn ubt homopati..

Selamat Datang Blog "Keh!dupanKu & KenanganKu".

MY NUFF